Cupcake

Om mig

Mitt foto
En tvåbarnsmamma från stockholm/järfälla som nyss upptäckt glädjen med att baka tårtor.

onsdag 18 januari 2012

Pannacotta Tårta med blåbär

I helgen var vi på middag hos goda vänner och jag hade ju turen att få stå för efterrätt, hade lust att exprementera lite.. så jag gjorde en tårta av min favorit dessert, Pannacotta. Den Blev inte så vacker men hur god som helst, nästa gång ska jag låta pannacottan svalna mer innan jag häller den över blåbären så hoppas jag att dom håller sig på botten :-) Sen ska den provas med Hallon också, kan tänka mig att det blir ännu godare.

Till Botten
180g digestivkex
75g smält smör
Till fyllningen
5 dl grädde
1 st Vaniljstång
0,5 dl socker
4 st gelatin blad
100g färskost
Blåbär/Hallon
Mixa digetivkexen så det bara är små smulor kvar, tillsätt det smälta smöret. Tryck ut smeten i en springform och ställ in i kylen.
Lägg gelatin bladen i vatten.
Skär ett snitt i vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg fröna och vaniljstången i en kastrull.
Häll på vispgrädde och tillsätt sockret. Låt koka upp. Rör om och låt puttra 1-2 minuter.
Ta av kastrullen från plattan, viktigt! (det får inte koka när du lägger i gelatinbladen för då skär det sig.) Lägg i gelatinbladen och rör om så att de löser sig.  Ställ åt sidan en stund så den svalnar.
Vispa färskosten  i en bunke häll sakta i pannacotta och blanda den med färskosten.
Ta fram formen som står i kylen och täck botten med blåbär eller hallon, häll över pannacotta.  Låt stå i kylen i minst 3 timmar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar