Cupcake

Om mig

Mitt foto
En tvåbarnsmamma från stockholm/järfälla som nyss upptäckt glädjen med att baka tårtor.

fredag 7 oktober 2011

Jordgubbs mousse

Jordgubbs mousse

400 g jordgubbar
2,5 dl turkisk yoghurt
1,5 dl socker
4,5 gelatinblad
2 tsk vaniljsocker
3 dl vispgrädde

(ca2 msk grädde)

 
Lägg gelatin bladen i vatten i ca 10 min. vispa 3 dl grädde och ställ åt sidan.
Mossa jordgubbarna, blanda med yoghurt,, sockret, vaniljsockret , smält gelatinbladen i en kastrull med lite saft från jordgubbarna(eller 2 msk grädde) och blanda i det i jordgubbs smeten. Blanda ner den vispade grädden. Låt stå i kylen tills den stelnar.
Det blir rätt mycket fyllning av detta recept, ca 2 lager till en 25 cm tårta. Under jordgubbs säsongen brukar jag skiva i färska jordgubbar när jag fyller tårtan, ser fint ut och blir väldigt gott.



*Tillägg*
I helgen bytte jag ut 0,5 dl av yoghurten mot 100g färskost, la också till ett halvt gelatinblad så det blev totalt 5 st. Det blev riktigt gott! kommer göras flera gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar