Cupcake

Om mig

Mitt foto
En tvåbarnsmamma från stockholm/järfälla som nyss upptäckt glädjen med att baka tårtor.

onsdag 28 september 2011

Grund recept cupcake

Det här är mitt favorit recept på cupcakes går att variera i all oändlighet, inga problem att dubbla satsen, blir alltid goda och saftiga.
Receptet kommer från "Annas Mat"

2 ägg
2dl socker
50g smör
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

sätt ugnen på 200-225 grader (lite olika från ugn till ugn)
Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Smält smöret i en kastrull och slå sen i mjölken och låt det hela koka upp hastigt, rör sedan ner smörmjölken i äggsmeten.
Blanda mjölet, vaniljsockret och bakpulvret för sig, rör sedan ner det i smeten för hand. rör så lite som möjligt bara så att mjölet inte klumpar sig.  ett knep är att sikta mjölet innan, då blir det inga klumpar.


Att sen fylla muffins formar kan ju bli lite kladdigt, så jag häller alltid över smeten i en tillbringare och sen över häller jag i smeten i muffinsformarna, kan behöva lite hjälp av en sked ibland.. (jag är extremt klantig)
Grädda sen i ugnen i ca 12 min


***Smak förslag***

* Stoppa ner ett par hallon i muffins formarna.

*Blanda ner blåbär i smeten

* Ta bort ca 3/4 av vetemjölet och ersätt det med kakao

* Till sätt 3 msk pressad citron saft och lite citronskal

* Tryck ner en dumle i Muffinformen

*Du kan också andvända receptet till sockerkaka, grädda då i 175 grader i ca 35-40 minuter (tänk på att aldrig öppna ungsluckan de 20 första minuterna, då kan kakan sjunka ihop)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar